چهارشنبه، مهر ۰۴، ۱۳۸۶

داستان‌های آقای پرزیدنت

در این چند روزه احمدی‌نژاد و صحبت‌هایش در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب‌های زیاد و بعضاً بسیار متفاوتی داشته است. مصاحبه با شبکه‌ی CBS، جلسه با اساتید و دانشجویان دانشگاه کلمبیا و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل. چند نکته را لازم دیدم بگویم:

۱- رئیس دانشگاه کلمبیا حقیقتاً با لحن سخیف و توهین‌آمیز خود نه تنها در محکوم کردن احمدی‌نژاد ناموفق بود، بلکه اعتبار آکادمیک و علمی خود را هم زیر سؤال برد. به راستی آیا آقای بالينجر هیچ حرف منطقی و در عین حال مؤدبانه‌تری برای محکوم کردن سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد نداشت که چنین به میهمان خود فحاشی می‌کند؟ آیا رئیس دانشگاه کلمبیا نمی‌توانست با پرسش‌های صریح و منطقی در مورد دانشجویان زندانی، تحدید مطبوعات، فیلترینگ وسیع اینترنت، برخورد با زنان، معلمان و کارگران و نیز همجنسگرایان و صدها مورد دیگر از گاف‌های جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف حقوق بشر وجهه‌ی علمی‌تری از خود به نمایش بگذارد و در یک محیط علمی از هتاکی به رئیس‌جمهور منتخب یک کشور (ولو منتخب 30٪ مردم) خودداری کند؟ آیا فشارهای لابی‌های صهیونیستی اینقدر سنگین بوده است، که شخصیت و منطق و ادب آقای رئیس این چنین زیر بار آن خرد شده است؟ به هر حال نمی‌توانم ناراحتی خود را از این که می‌بینم یک انسان آکادمیک در آن سر دنیا چنین به رئیس‌جمهور کشوری که من هم در آن متولد شده‌ام و زندگی می‌کنم هتاکی می‌کند پنهان کنم. حتی اگر این رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد باشد.

۲- گناه مشاورین و برنامه‌ریزان احمدی‌نژاد بسیار سنگین است. شاید برای آنها آبرو و شخصیت آقای احمدی‌نژاد اهمیتی نداشته باشد، ولی نباید این را فراموش کنند، که متأسفانه تا اطلاع ثانوی در اذهان جامعه‌ی بین‌الملل آبروی آقای احمدی‌نژاد، آبروی ملت ایران است.

۳- «نه، [ماهواره] در ایران به اون شکل ممنوع نیست. این مصوبه مجلس بوده اما اکثریت مردم ایران اتفاقاً از ماهواره خیلی وسیع استفاده می کنند و برخوردی هم صورت نگرفته است، شما می‌توانید بروید ببینید.» چند حالت بیشتر ندارد:

الف) مجلس ایران عقلش نمی‌رسد و قانون غلط تصویب می‌کند.

ب) مردم ایران عقلشان نمی‌رسد و قانون مجلس را زیر پا می‌گذارند.

ج) پلیس ایران عقلش نمی‌رسد که با این ملت قانون‌شکن برخورد نمی‌کند.

د) رئیس جمهور ایران عقلش نمی‌رسد که در مملکت چه می‌گذرد.

۴- «در ایران ما همجنسگرا نداریم.» به آقای پرزیدنت توصیه می‌کنم حتماً سری به پارک دانشجو واقع در چهارراه ولیعصر بزند. البته بادی‌گاردهای محترم ایشان چهار چشمی ایشان را بپایند، تا مبادا کسی نظر ناصوابی به روی ماه و هاله‌ی نورانی دور سر ایشان بکند.

۵- با همه‌ی اینها نمی‌توانم پنهان کنم که از برخی پاسخ‌های احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه‌ی CBS لذت بردم، اظهار نظرهای او درباره‌ی اسرائیل و فلسطین، نظراتش در مورد بمب اتمی و به خصوص آنجایی که به اسکات پلی خبرنگار شبکه‌ی CBS هشدار داد که در مقامی نیست که او را مورد بازجویی قرار دهد. با همه‌ی اینها شک دارم که این شیوه‌ی پاسخگویی با منطق غربی‌ها سازگار باشد و اصولاً با چنین لحنی بتوان آنها را تحت تأثیر قرار داد، هرچند بازتاب‌های مثبتی هم از مصاحبه‌ی او در رسانه‌های غربی به چشم می‌خورد. (لینک)

۶- نمی‌دانم احمدی‌نژاد کی می‌خواهد از این لحن منبری خود دست بردارد. باز هم امسال در مجمع عمومی سازمان ملل احساس کرده است که رفته بالای منبر. بخش اعظم صحبت‌هایش هم صرف «طرح و بیان آموزه های دینی و نصیحت قدرت های بزرگ برای بازگشت به راه انبیاء» شده و سخنرانی خودش را هم با دعا برای ظهور هرچه سریع‌تر امام زمان آغاز کرده است. نمی‌دانم چرا این مرد نمی‌فهمد که تریبون سازمان ملل جای این حرفها نیست و می‌توان از آن استفاده‌های سیاسی خیلی بهتری کرد، و به بسیاری از نگرانی‌‌های بین‌المللی که بخشی از آن ساخته‌ی پروپاگاندای رسانه‌ای آمریکاست پایان داد. از 20 سال موعظه برای بچه‌های این مملکت چه گلی به سرتان زدید که حالا نوبت به هیئت‌های بلندپایه‌ی دیپلماتیک بین‌المللی رسیده است؟!

لینک‌ها:

مصاحبه‌ی احمدی‌نژاد با شبکه‌ی CBS ویدئو|متن بخش اول|متن بخش دوم

بازتاب مصاحبه‌ی احمدی نژاد با CBS در سایت digg

متن کامل سخنرانی احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل

مطلب خواندنی مسعود بهنود در مورد صحبت‌های احمدی‌نژاد


هیچ نظری موجود نیست: