شنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۸۶

ویکی‌پدیای فارسی

چندی پیش بود که در وبلاگستان صحبت از بازی وبلاگی «ویکی‌پدیای فارسی» بود. شروع این بازی هم دعوتی از سوی وبلاگ مزیدی بود که از همه‌ی بلاگ‌داران عزیز برای شرکت در این بازی دعوت کرده بود. روش این بازی را هم چنین تشریح کرده بود که:

«ویکی‌پدیای فارسی» را در لينكدونی خود وارد مي‌كنيم. سپس 5 نفر از دوستان را دعوت مي‌كنيم كه همين‌كار را انجام دهند.

در نیت خیر دوستان و نیز تأثیر شگرف این بازی فراگیر در بالا رفتن اعتبار ویکی‌پدیای فارسی در موتورهای جستجو شکی نیست. اما به نظرم می‌رسد آنچه در این میان مورد غفلت قرار می‌گیرد، اعتبار حقیقی ویکی‌پدیای فارسی است. واقعیت تلخ این است که در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی نه تنها چندان گسترده و جامع نیست، بلکه در بسیاری از موارد هم سرشار از اشتباه و نقص است. بسیاری از مقالات عموماً مرجع درستی ندارند و صحتشان مورد تردید است، کپی-پیستی هستند، پر از غلط‌های املایی و نگارشی‌اند و حتی اصول اولیه‌ی نوشتار در ویکی‌پدیا هم در آنها رعایت نشده است. برای درک بهتر حرفهایم کافی است به صفحهٔ تصادفی ویکی‌پدیای فارسی بروید. خیلی باید خوش‌شانس باشید تا صفحه‌ی نتیجه فاقد اشکال باشد. علیرغم تلاش‌های فراوانی هم که تیم مدیریت ویکی‌پدیای فارسی به خرج می‌دهند، اما هنوز هم بسیاری از بخش‌های آموزش ویرایش در ویکی‌پدیای فارسی ناقص و ترجمه‌نشده باقی مانده است و همین امر باعث شده است که غیراستاندارد بودن مقالات ویکی‌پدیا تشدید شود.

اینها را نوشتم که بگویم که ویکی‌پدیای فارسی بیشتر از آن که به اعتباری از نوع «بمب گوگلی» یا (Google Bomb) نیاز داشته باشد، به محتواسازی بر اساس معیارهای جهانی ویکی‌پدیا نیازمند است، و آنچه که بیشتر از هر کار دیگری از دستان ما بر می‌آید، محتواسازی صحیح و استاندارد برای آن است. هر کس در هر موضوعی که بدان تسلط و یا علاقه دارد می‌تواند محتواسازی کند و یا با درک صحیح از استانداردهای ویکی‌پدیا، مقالات موجود را با توجه به معیارهای ویکی‌پدیا ویرایش کند.

پی‌نوشت: خود من فعلاً در حال بررسی بخش‌های موسیقی ویکی‌پدیای فارسی هستم. به خصوص در حوزه‌های موسیقی جدی، مطالب بسیار ضعیف و ناقص است (وگرنه در زمینه‌ی موسیقی پاپ نگاهی کنید به داریوش یا هایده یا گوگوش). سعی کرده‌ام چند مقاله‌ی خوب هم برای ویکی‌پدیای فارسی بنویسم. علی‌الحساب به دو مقاله‌ی مربوط به هربرت فون کارایان و پلاسیدو دومینگو توجه کنید. به جرأت می‌توانم بگویم که این مقاله کامل‌ترین مقاله‌ی فارسی درباره‌ی هربرت فون کارایان در وب است، که انطباقی کامل هم با استانداردهای ویکی‌پدیا دارد.


۱ نظر:

ناشناس گفت...

ویکی‌پدیای فارسی ترجمه ویکی‌پدیای انگلیسی نیست.