جمعه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۷

SoundUnwound: ویکی‌پدیای موسیقی آمازون

ویکی‌پدیا منبع بسیار خوبی برای کسب اطلاعات مختلف درباره‌ی آهنگسازان، گروه‌ها و ستاره‌های موسیقی است و اطلاعات نسبتاً دقیقی از زندگی و آثار آنها به شما می‌دهد. در در همین وبلاگ هم بارها برای معرفی یک خواننده یا گروه ناشناخته از صفحه‌ی ویکی‌پدیای آنها استفاده کرده‌ام.

اما غولهای موسیقی و سینما در اینترنت یعنی آمازون و IMDB سایت مشترکی به کمک Musicbrainz زده‌اند که امیدوارند بتواند در آینده به چیزی مشابه ویکی‌پدیای موسیقی تبدیل شود. این سایت که مثل اساس ویکی‌پدیا بر پایه‌ی مشارکت خوانندگان در ساخت محتوا کار می‌کند، اطلاعات جامعی از خوانندگان، گروه‌ها و آثارشان ارائه می‌کند. مشابه ویکی‌پدیا هر کاربری می‌تواند اطلاعات مربوط به هر گروه یا خواننده را ویرایش کند، اما بر خلاف ویکی‌پدیا تمام تغییرات باید پیش از مشاهده در سایت توسط کادر آمازون چک و تأیید شود.

banner

سایت SoundUnwound طراحی قشنگ و کاربردی‌ای دارد و اطلاعات جالب و مفصلی را در بخش‌های مختلف به کاربر می‌دهد. مثلاً برای یک گروه، علاوه بر ارائه‌ی یک بیوگرافی کامل، تمام اعضای فعلی و سابقش را معرفی می‌کند، دیسکوگرافی کاملی به تفکیک آلبوم‌های استودیویی، آلبوم‌های تک (Single)، آلبوم‌های زنده، آلبوم‌های ریمیکس و آلبوم‌های مجموعه‌آثار ارائه می‌کند و به سبک صفحات آمازون پیشنهاداتی را در مورد گروه‌های مشابه می‌دهد.

Soundunwound

در نوار سمت راست اتفاقات جالبتری می‌افتد. ابتدا عکسی از گروه یا خواننده به همراه نگاهی گذرا به فعالیت آنها دیده می‌شود. اما پس از آن مجموعه‌ی کاملی از ویدئوهای موجود این گروه روی یوتیوب به صورت توکار یک منبع غنی از نمونه کارهای گروه را در اختیار مخاطب می‌گذارد. یکی از جذاب‌ترین قسمتهای سایت، قسمت Timeline است که با طراحی فلش و با امکان زوم و عقب جلو کردن، تاریخچه‌ی گروه، فعالیت‌ها و آلبوم‌ها منتشر شده را روی محور زمان نشان می‌دهد. پس از آن هم آدرس وب‌سایت رسمی، وب‌سایت هواداران و نیز لینک‌های دیگر از جمله صفحه‌ی مربوطه‌ی گروه در ویکی‌پدیا به چشم می‌خورد.

Timeline بیتلز

مطمئناً این کار آمازون بی‌طمع نیست. چرا که در کنار ارائه‌ی این همه اطلاعات جذاب، لینک‌های خرید از آمازون، چه به صورت MP3 و چه به صورت CD، به چشم می‌خورد.

این که کار این سایت آمازون بگیرد، بستگی به این دارد که بتواند یک جامعه‌ی ویرایشگر مشتاق و وفادار درست کند، که البته با توجه به غیرآزاد بودن آن، به کندی و دشواری امکان‌پذیر است. در هر حال ویکی‌پدیا به احتمال فراوان به دلیل بزرگتر بودن جامعه کاربری و نیز آزاد بودنش، اطلاعات بیشتری نسبت به SoundUnwound در خود خواهد داشت. اما کادر آمازون می‌توانند با شکل‌دهی به اطلاعاتی که از سوی کاربران فراهم می‌شوند در نهایت مرجع مناسب‌تری برای تحقیقات موسیقایی به وجود آورند.

سایت SoundUnwound

۱ نظر:

Psycho گفت...

check out Last.fm
of course you know a lot about this site, but I just wanted to mention that also here the links for purchasing the songs or albums are from amazon.