چهارشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۸۷

ترانه‌ها چقدر از بدن می‌گویند؟

فکر می‌کنید در کلام آهنگ‌های سبک‌های مختلف موسیقی کدام یک از اعضای بدن آدمها بیشترین کاربرد را دارد؟

ویگاس و واتنبرگ بیش از ۱۰،۰۰۰ ترانه از ۸ سبک مختلف موسیقایی مورد بررسی قرار دادند تا مشخص کنند که کدام یک از اعضای بدن انسان بیشترین میزان کاربرد را در کلام آهنگ‌ها دارند. نتیجه؟ یک کار گرافیکی بسیار جالب که “listen” نامگذاری شده است. در این کار شما می‌توانید به صورت تعاملی و گرافیکی ببینید که در هر سبک موسیقی کدام یک از اعضای بدن بیشتر به کار رفته است.

در میان اکثر سبک‌های موسیقی “چشم” عضوی از بدن است که بیشتر از هر عضو دیگری در اشعار و کلام آهنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ به جز سبک هیپ‌هاپ که در آن عضو شریف “نشیمنگاه” (باســـــــن) بیشترین کاربرد را داشته است. البته در سبک‌های بلوز و گاسپل (نوعی موسیقی مذهبی مسیحی) “دست” بیشتر از “چشم” به کار رفته است.

picture_6

در میان سبک‌های مختلف باز هم سبک هیپ‌هاپ بیشترین اشاره را به اعضای بدن داشته، در حالی که سبک گاسپل از این نظر بسیار پاستوریزه به نظر می‌رسد! نکات جالب فراوانی در این کار به چشم می‌خورند؛ این که در ۲۳ درصد آهنگ‌های هیپ‌هاپ به نشیمنگاه اشاره شده، یا ۱۱ درصد آهنگ‌های راک در مورد چشم صحبت می‌کنند، و یا در ۸٪ آهنگهای هیپ‌هاپ به عضو شریف مردان اشاره شده است!

این کار بخشی از پروژه‌ی “fleshmap” است که در آن تلاش می‌شود تا رابطه‌ی بین تن و نشانه‌های بصری و کلامی آن کشف شود. در این پروژه سه بخش لمس کردن (touch)، دیدن (look) و شنیدن (listen) مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در بخش لمس تلاش شده تا نقاط حساس در بدن مردها و زنها در یک تحقیق میدانی مورد مطالعه قرار گیرد و نقشه‌ای از میزان حساسیت اعضای بدن ترسیم شود. در بخش دیدن، پروژه به دنبال رسیدن به یک طرح ایده‌آل از شکل اعضای مختلف بدن در حالت برهنگی در ذهن افراد مختلف است (این بخش هنوز در دست تکمیل است). در بخش شنیدن رابطه‌ی بین زبان و بدن بررسی می‌شود و “سعی شده است تا بیان فیزیک بدن انسان در موسیقی، شعر و مذهب به عتاصر سازنده‌ی آن تخلیص شود”.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

بسی جالبناک بود رفیق
ضمنا بی اجازت لینکوندمت

Icarus گفت...

امید جان سوژه های جالبی رو کار میکنی. اینا رو توی همین وبلاگ پابلیش میکنی فقط؟

اميد گفت...

صحبت جان ممنون.
ایکاروس عزیز، فعلاً فقط همینجا می‌نویسم. چطور؟

Icarus گفت...

همینطوری... جالبن، به نظر میاد وقت روی نوشتنشون صرف شده، و به این نتیجه رسیدم که احتمالا جایی غیر از اینجا هم منتشر میشن.
(راستی من سعیدم. هم مدرسه ای قدیم که آخرین بار حدود دو سال پیش توی مترو همدیگه رو دیدیم. یادم رفت تو کامنت قبلی معرفی کنم خودمو)
:)

ناشناس گفت...

مطلب جالبی بود. ممنون. همینور ممنون بابت قرار دادن لوگوی "داستان انقلاب". سوالتون رو هم در وبلاگم جواب دادم اینجا هم کپی می کنم:

دستنوشته ها:
ممنون دوست عزیز. یک پست قدیمی دارم که تمام مراحل نصب این ا.پی.تری پلیر روی بلاگر رو توضیح داده بودم. فکر می کنم اگه اونو بخونی جوابت رو می گیری:
http://dastneveshte-ha.blogspot.com/2008/03/blog-post_27.html