یکشنبه، مرداد ۲۰، ۱۳۸۷

تو و من؛ نوای موسیقی در المپیک ۲۰۰۸ پکن

از سال ۲۰۰۳ طی مدت ۵ سال ۹۸۸۷۱ ترانه به دفتر کمیته برگزاری مراسم المپیک پکن فرستاده شد. در میان فرستندگان آهنگسازان و خوانندگان نامی بسیاری وجود داشتند، چرا که آرزوی هر خواننده‌ای می‌تواند اجرای برنامه در مراسمی چون افتتاحیه المپیک با بینندگانی میلیاردی باشد. اما مسئولان کمیته‌ی برگزاری، انتخاب ترانه‌ی برتر را تا ۳۰ جولای یعنی درست ۹ روز قبل از مراسم افتتاحیه به تعویق انداختند، و حتی پس از تعیین آن با رأی مخفی، تا زمان شروع مراسم نام ترانه و خوانندگان آن را جزو اسرار طبقه‌بندی‌شده قرار دادند تا هیجان به اوج خود برسد.

اما بالاخره در روز هشتم جولای ۲۰۰۸ انتظارها به سر رسید و در اوج بخش هنری مراسم افتتاحیه، بر فراز یک کره‌ی زمین غول‌پیکر ۱۶تنی با قطر ۱۸ متر در استادیوم آشیانه‌ی پرنده‌ی شهر پکن، دوئت سارا برایتمن (Sarah Brightman) سوپرانوی مشهور انگلیسی و لیو هوان (Liu Huan) ستاره‌ی پاپ چین، ترانه‌ی رسمی المپیک پکن را پس از مدتها انتظار به گوش جهانیان رساند.

دوئت سارا برایتمن و لیو هوان در مراسم افتتاحیه (لینک ویدئو)*

۱۶ سال پیش هم سارا برایتمن در مراسم اختتامیه‌ی المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا به همراه خوزه کارراس، تنور مشهور اسپانیایی ترانه‌ی معروف (Amigos Para Siempre) را خوانده بود. [+] او وجه مشترک این دو ترانه را در “اتحاد” می‌داند: “این که مردم سراسر دنیا صمیمانه به هم می‌پیوندند”. لیو هوان ۴۵ ساله ملقب به پادشاه موسیقی پاپ چین نیز پیش از این، آهنگ افتتاحیه‌ی بازی‌های آسیایی پکن را در سال ۱۹۹۰ خوانده بود.

ترانه‌های بازیهای المپیک قبلی معمولاً در مورد شور و شادی بودند، اما آهنگ رسمی المپیک پکن با نام “تو و من” (You and Me) متفاوت است و فضایی آرام و انسانی دارد. سارا برایتمن موسیقی این ترانه را که آهنگساز فرانسوی چینی‌الاصل Chen Qigang ساخته است، شیرین، آرام، خالص و زیبا می‌داند. او اولین بار که این ترانه را شنید به خاطر ملودی دلنشین و در عین حال ساده‌ی آن و متن صادقانه‌اش اشک در چشمانش حلقه زد.

برایتمن و لیو زمان اندکی برای آماده‌ساختن خود داشتند. فیلم‌برداری موزیک ویدئوی این ترانه در یک کارخانه‌ی متروکه در حومه‌ی پکن که تبدیل به استودیو شده بود، و تنها چهار روز مانده به مراسم افتتاحیه انجام شد. کارگردان مشهور چینی ژانگ ییمو (Zhang Yimou) (برنده‌ی خرس طلای جشنواره‌ی برلین ۱۹۸۸ و شیر طلایی جشنواره‌ی ونیز در ۱۹۹۲و ۱۹۹۹) که کارگردانی هنری کل مراسم افتتاحیه را هم بر عهده داشت، این کلیپ را کارگردانی کرده است. تصاویر این کلیپ که با هوشمندی هر چه تمام‌تر انتخاب شده‌اند، تطابق بی‌نظیری با موسیقی و کلام دارند و لطافت و انسانیت در لحظه لحظه‌ی آن موج می‌زند.

موزیک ویدئوی “تو و من”

تو و من/از یک جهان/قلب به قلب/ما یک خانواده هستیم/برای رؤیاهایمان سفر می‌کنیم/هزاران مایل/و یکدیگر را در پکن ملاقات می‌کنیم/به سوی هم می‌آییم/شادی را با هم شریک می‌شویم/تو و من/ از یک جهان/تا همیشه یک خانواده خواهیم بود…

نکته: شاید در جستجوی موزیک ویدئوهای رسمی المپیک ۲۰۰۸ به دو ویدئوی دیگر هم بربخورید و مشکوک شوید که بالاخره آهنگ رسمی مسابقات کدامیک است: ۱- ترانه‌ی رسمی شمارش معکوس ۱۰۰ روز مانده به آغاز المپیک پکن ۲۰۰۸، “به پکن خوش آمدید” (Welcome to Beijing) نام داشت، که با شرکت هنرمندان بسیاری از جمله جکی چان اجرا شد و ماه‌هاست منتشر شده است. [+] ۲- “یک جهان، یک رؤیا” (One world, One dream) شعار مسابقات المپیک پکن ۲۰۰۸ است. در سال ۲۰۰۵ آهنگی حماسی به منظور معرفی این شعار ساخته شد که موزیک‌ویدئوی آن را می‌توانید اینجا ببینید. این دو ترانه متفاوت از ترانه‌ی رسمی “تو و من” است که در مراسم افتتاحیه معرفی شد.

یک لینک دیدنی: ترانه‌های رسمی المپیک از ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸

* ظاهراً تمام ویدئوهای مربوط به مراسم افتتاحیه، به دلیل مسایل کپی رایت، از یوتیوب حذف می‌شوند. به همین دلیل ویدئویی که خودم دانلود کرده بودم را در 4shared آپلود کردم.

۲ نظر:

Amir گفت...

سلام. میشه بفرمایید اسم موزیک اجرا شده در صحنه ی لینک زیر چی بود؟ ممنون میشم از پاسخ تان. http://uk.youtube.com/watch?v=fk8om6CNOhU

اميد گفت...

سلام امیر جان
متأسفانه ویدئوی مربوط به لینکی که گذاشته بودی، از یوتیوب حذف شده است. اگر این ویدئو مربوط به مراسم افتتاحیه المپیک بوده، همان طور که در همین پست اشاره کردم ظاهراً تمام ویدئوهای مربوط به مراسم افتتاحیه، به دلیل مسایل کپی رایت، از یوتیوب حذف می‌شوند.