سه‌شنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۸۷

آنچه بتهوون آرزویش را داشت

نیازی نیست که حتماً یک آهنگساز باشید؛ کافیست به موسیقی علاقه‌مند باشید و یا نواختن یک ساز را بلد باشید. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که یک ملودی جذاب و دلنشین به شکل یک آواز، یک سوت یا در هنگام تمرین ساز به ذهنتان خطور کرده باشد. ولی این الهام‌های زودگذر اگر به سرعت و به شیوه‌ی مناسب مکتوب نشوند، به همان سرعتی که آمدند از خاطر می‌روند.

لودویگ ون بتهوون، آهنگساز اسطوره‌ای کلاسیک، دفترچه‌های معروفی داشت که در آنها ایده‌های موسیقایی که به ذهنش می‌رسید را یادداشت می‌کرد. دست‌نوشته‌های بتهوون از ارزش بسیار بالایی برخوردارند؛ چرا که مراحل مختلف ایده‌پردازی، طرح زدن، و کار روی جزئیات تقریباً تمام آثار وی را در دسترس موسیقی‌شناسان و علاقه‌مندانش قرار می‌دهد.

dokument
نمونه‌ای از دست‌نوشته‌های بتهوون

در اینجا شما می‌توانید تقریباً تمام دست‌نوشته‌های بتهوون را ببینید. (بتهوون اصولاً آدم بدخطی بوده!)

اما به مناسبت سال نوآوری و شکوفایی، جوانان غیور چینی موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند به نام "Compose"، که امکان مکتوب کردن یک موسیقی را به روش‌های مختلف روی یک تخته‌ی دیجیتال فراهم می‌کند.

comepose

در خلاقانه‌ترین این روش‌ها، شما می‌توانید آهنگی که بهتان الهام شده را در قلم دیجیتال این دستگاه که مجهز به میکروفون است بخوانید.

comepose31

با قرار دادن قلم در درون دستگاه ملودی شما خودبه‌خود به صورت نت‌های موسیقی نوشته می‌شود!

comepose32

و در نهایت می‌توانید آن را با استفاده از صداهای ارکسترال موجود در دیتابیس دستگاه پخش کنید.

comepose3

همچنین می‌توانید به شیوه‌ی کلاسیک (مثل بتهوون)، از قلم برای نوشتن نت‌های موسیقی روی تخته‌ی دیجیتال استفاده کنید.

این دستگاه که توسط سه جوان چینی ساخته شده، هنوز به تولید انبوه نرسیده ولی طراحی کاربردی آن، شرکت LiteOn را برای سرمایه‌گذاری روی آن متقاعد کرده است.

comepose2

تصورش را بکنید که بتهوون تندخو اگر این دستگاه را می‌دید چه عکس‌العملی از خودش نشان می‌داد. شاید آن‌وقت تحمل شکست‌های عشقی برایش قابل تحملتر می‌شد!

عکس‌ها از Yanko Design

هیچ نظری موجود نیست: