یکشنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۷

ماراتن با طعم موسیقی

من که ورزشکار نیستم، ولی چون ورزشکاران را دوست دارم(!)، شنیده‌ام که گویا خیلی از دوستان ورزشکار علاقه‌مند هستند که موقع ورزش کردن آهنگ گوش بدهند. نتیجه‌ی تحقیقات دکتر کوستاس کاراگئورگیس در دانشگاه برونل لندن هم توضیح واضحاتی داده است که شاید همه ورزشکارها و موسیقی‌دوستان از قبل می‌دانستند: گوش دادن به موسیقی توان فیزیکی افراد را افزایش می‌دهد.

۳۰ شرکت‌کننده‌ی این پژوهش، در حالی روی تردمیل به دویدن می‌پرداختند، که منتخبی از آهنگهای پرتحرک پاپ و راک، شامل آهنگ‌هایی از کویین، رد‌هات‌چیلی‌پپرز و مدونا برایشان پخش می‌شد. از آنها خواسته شده بود که با ریتم این آهنگها، که بر اساس یک سری “اصول علمی” انتخاب شده بودند، بدوند. نتیجه این بود که به طور متوسط ۱۵٪ افزایش توان برای شرکت‌کنندگان ثبت شد. آنها همچنین با اضافه شدن موسیقی، از ایجاد یک احساس “مثبت‌تر” حرف می‌زدند.

مسابقه ماراتن یا کنسرت موسیقی

مسابقه دوی نیمه مارتن لندن با نام  Run To The Beat که دیروز (۵ اکتبر) برگزار شد هم از این پژوهش دکتر کاراگئورگیس استفاده کرده بود و در ۱۷ پایگاه در مسیر مسابقه، گروه‌های موسیقی برای ۱۲,۵۰۰ شرکت‌کننده‌ی مسابقه موسیقی‌های مهیج منتخب او را می‌نواختند.

حالا می‌رسیم به بخش تجاری ماجرا! بالاخره زندگی و تحقیقات این دکتر کاراگئورگیس هم خرج دارد. به همین منظور هم یک آلبوم مخصوص ورزش که به روشی کاملاً علمی گلچین شده است و در طول مسابقه هم توسط آن ۱۷ گروه نواخته شده به فروش می‌رسد تا جیب این بنده‌های خدا هم بی‌پول نماند!

روش علمی انتخاب موسیقی برای ورزش

زیبارویی در حال ورزش با موسیقی شما می‌توانید از بین موسیقی‌هایی که دوست دارید آنهایی را که با سرعت ورزشی که می‌کنید هماهنگی دارند انتخاب کنید. مثلاً اگر می‌خواهید ضربان قلبتان را در حین گرم کردن به ۱۱۰ تا در دقیقه برسانید، بهتر است آهنگهایی را انتخاب کنید که سرعتی بین ۸۰ تا ۱۲۰ دارند. آهنگها را به گونه‌ای میکس کنید که افزایش تدریجی تمپوی آهنگ‌ها با افزایش تدریجی ضربان قلبتان هماهنگی داشته باشد.

باید سعی کنید که آهنگی را برای خودتان انتخاب کنید که با سرعت و اندازه قدم‌هایتان متناسب باشد. مثلاً هایله گبرسیلاسی دونده مشهور کنیایی، معروف است به این که با ریتم آهنگ پاپ ریتمیک Scatman می‌دود و رکورد می‌زند.

همیشه به خاطر داشته باشید که آخرین آهنگ در این منتخب باید محبوب‌ترین آهنگ ریتمیک شما باشد؛ همان آهنگی که به سختی می‌توانید از ذهنتان بیرون کنید.

نرم‌افزاری هم با عنوان Repacer وجود دارد که با کمک آن می‌توانید تمپوی آهنگ‌های مورد علاقه‌تان آنها را تغییر دهید و آنها را به آهنگهایی مطلوب برای سلکشن ورزشی‌تان تبدیل کنید.

***

توضیح عکس: جدای از موسیقی حقیقتاً داشتن یک همراه و “پایه”‌ی خوب برای ورزش کردن خیلی به آدم انگیزه می‌دهد. باور کنید که اگر من هم این یکی از این پایه‌هایی را که در عکس می‌بینید داشتم هر روز ۱ ساعت ورزش می‌کردم! البته به منظور دفع بلاهای احتمالی ناشی از این حرف، لازم می‌دانم تأکید کنم که منظورم بیشتر آن پخش صوت روی بازوی این خانم است، و لا غیر!

۱ نظر:

پریسا گفت...

من خیلی وقته مطالب اینجارو میخونم ولی تازه الان موفق شدم براتون نظر بذارم. مطالبتون خیلی خوبن.
برای همین از همون موقع لینکتون کردم.