یکشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۸۷

بیتلز قصاب

سال ۱۹۶۶. اوج شهرت و محبوبیت گروه بیتلز. آنها به نمادی از موسیقی راک تبدیل شده‌اند و با طنز تلخی که در ترانه‌هاشان وجود دارد بر سیاستمداران و حاکمان جهان می‌تازند و معضلات اجتماعی را به چالش می‌کشند.

آلبوم جدید بیتلز با نام “دیروز… و امروز” (Yesteray… and Today) آماده‌ی پخش در آمریکاست. بیتلز برای عکس روی جلد آلبوم عکس‌های عجیب و غریبی می‌گیرند (مثل اکثر عکس‌های روی جلد آلبومهایشان). شرکت Capitol Records بیش از ۷۵۰هزار نسخه از آلبوم را با یکی از همین عکس‌ها به عنوان تصویر روی جلد تکثیر می‌کند و به چهار شهر مختلف آمریکا می‌فرستد.

هنوز زمان شروع فروش آلبومها فرا نرسیده که رؤسای شرکت کپیتال ریکوردز با یک چالش بزرگ روبرو می‌شوند: عکس روی جلد آلبوم مناسب نیست! آنها ناگهان متوجه می‌شوند که چه اشتباهی مرتکب شده‌اند و بلافاصله دستور جمع‌آوری کلیه‌ی آلبوم‌ها را به مراکز پخش می‌دهند. عکس چنان حساسیت‌برانگیز است که شرکت دستور نابودی تمام جلدها را می‌دهد. ولی از بین بردن ۷۵۰هزار جلد به معنای یک شکست سنگین تجاری است. پس برنامه عوض می‌شود. تصمیم بر این می‌شود که بر روی جلد تمام آلبوم‌ها یک جلد جایگزین چسبانده شود، به نحوی که امکان تشخیص جلد زیرین غیرممکن باشد. جلدهای سانسورشده به بازار برمی‌گردند و فروش آغاز می‌شود.

تصویر جایگزین شده‌ی روی جلد آلبوم دیروز و امروز بیتلز در آمریکا

اما تصویر اصلی چه بود که این همه حساسیت برانگیخت؟

چند ماه قبل، در استودیویی در لندن، رابرت وایتکر عکس‌هایی سورئال و هجو از بیتلز می‌گیرد. آنها در این عکس‌ها روپوش قصاب‌ها را به تن دارند و در دستانشان عروسک‌هایی با سرهای جدا شده و قطعات گوشت به چشم می‌خورند. وایتکر خودش عقیده دارد که قصد داشته از این طریق پیامی سورئال را درباره‌ی “نگاه پرستش‌وار جامعه به گروه و ماهیت غیرواقعی ستاره بودن” به بیننده القا کند.

جلد بیتلز قصاب، کمیاب و گرانقیمت

کلکسیونرها بشتابید!

تلاش شرکت کپیتال رکوردز برای جمع‌آوری آلبوم‌های با جلد بیتلز قصاب کاملاً موفقیت‌آمیز نبود و این آلبوم با جلد بحث‌برانگیزش در چند فروشگاه به فروش رفت. همین فروش محدود باعث شد تا حساسیت عموم نسبت به جلد اصلی آلبوم برانگیخته شود. خیلی‌ها تلاش کردند که جلد جایگزین را از روی جلد اصلی بکنند و در برخی موارد موفق هم شدند.

در بین کلکسیونرها نسخه‌هایی که هیچ تصویر جایگزینی روی آن چسبیده نشده است به جلدهای “حالت اول” (first state) معروفند و به دلیل تعداد بسیار محدودشان قیمت‌های بسیار بالایی دارند. آخرین بار یکی از این جلدها به مبلغ ۱۰۵۰۰ دلار فروخته شد. نسخه‌هایی که جلد جایگزین دارند ولی دست‌نخورده باقی ماندند جلدهای “حالت دوم” نامیده می‌شوند و امروزه به دلیل تلاش اکثر افراد برای رسیدن به جلد زیرین، کمیاب و گران شده‌اند. “حالت سوم” که در آن جلد رویی کنده شده و جلد قصاب مشخص شده است، متداول‌ترین نوع هستند و کمترین ارزش را دارند (البته بستگی به این دارد که چقدر خوب جلد رویی برداشته شده باشد).

آلبوم دیروز و امروز تنها آلبوم بیتلز بود که شرکت کپیتال رکوردز بر سر تولید و فروش آن ضرر کرد. اما اخیراً رئیس این شرکت اعلام کرده که ۲۰ نسخه از این آلبوم را با جلد قصاب به صورت آکبند در اختیار دارد و به فروش می‌رساند و قیمتی در حدود ۴۰۰۰۰ دلار برای هر یک پیشنهاد داده است. شاید از این طریق ضررهای ۴۰ سال قبل جبران شود!

***

پی‌نوشت: داستان این پست یک حس نوستالژیک را در من زنده کرد. یادش بخیر، بچه که بودیم  چسب‌ها را از مجلات خارجی‌ای که از سانسور اداره پست ایران گذشته بود با چه شوق و ذوقی می‌کندیم و از دیدن آنچه در زیر این چسب‌های بنفش انتظارمان را می‌کشید هیجان‌زده می‌شدیم!!

***

اگر از این پست خوشتان آمده، خواندن این پست را هم پیشنهاد می‌کنم:

ققنوس موسیقی کلاسیک

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام

واقعا زیبا بود.

خوشمزه ترین اسپاگتی!!!


ممنون.